Boktips – Arbeta formativt med digitala verktyg

Titel; Arbeta formativt med digitala verktyg (2014)

Författare; Patricia Diaz

Ämne; Pedagogik

Sammanfattning; Boken är lättläst och hands on och den fungerar utmärkt för lärare som vill komma igång med digitala verktyg i arbetet med BFL. Positivt är också att länkarna som ges som exempel är aktuella och lättanvända. Negativt, boken återkommer vid flera tillfällen till Google drives förträfflighet trots att den tidigt förklarar att grundskolelever inte får lov att ingå avtal och att en sådan användning strider mot PUL. (Alla molntjänster där eleven ger personinformation strider mot PUL)

Viktigt att notera 1; Patricia Diaz är en anhängare av den ny aktuella forskningen om BFL och lånar gärna begrepp från t.ex. Dylan William och Christian Lundahl. Hon slår fast att de tre faktorer som ska sättas i centrum i undervisningen är; eleven, läraren och klasskamraten. Hon menar också att den tid det tar att sätta sig in i digitala resurser tjänas in i slutändan.

Viktigt att notera i kapitel 2 är att det är viktigt att ge eleverna exempel och visualisera för att skapa förståelse för målen och uppgifterna. Patricia är också en stark anhängare av matriser som bedömer förmågor och kvaliteter. Hon menar också att matrisen ska användas av läraren och eleven och i arbetet med kamratrespons. Här nämns exempelvis skolverkets elevexempel och webbpublicering.

I kapitel 3 betonas vikten av att synliggör lärandet för eleverna i klassrummet. Här går boken igenom flera av Dylan Williams metoder t.ex. hur exit tickets skapar ökad förståelse för vad eleverna förstår. Det här knyter Diaz till digitala hjälpmedel som https://padlet.com/, https://todaysmeet.com/, http://answergarden.ch/ och http://voicethread.com/

Viktigt i kapitel 4 är Diaz genomgång av flera metoder för att få en effektiv feedback. Det betonas att återkoppling alltid ska leda till ökat lärande, beskriva inte värdera och leda till en aktivitet inte finnas för att skapa känslor. Ett bra sätt att nå detta enligt boken är att metodiskt arbete med checklistor på vad som kan förbättras. Här ges också fler exempel på hur man kan ge feedback t.ex. genom att arbete med bloggar och skärminspelning.

I kapitel 5 tar författaren upp det kollaborativa lärandet. Här betonas att man måste implementera kamratrespons så att alla förstår och ge tydliga instruktioner hur arbetet ska fortskrida. Ett exempel som tas upp är att man i gruppen fört ser klippet Austins butterfly (https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms) för sedan diskutera hur man ger kritik.

Avslutningsvis knyter boken ihop säcken genom att belysa vikten av elevens eget ansvarstagande i skolarbetet. Här nämns t.ex. tekniska hjälpmedel som kan systematisera elevens tankar och inlärning men också praktiska tips som C3B4ME (sök tre källor innan du frågar läraren) och hur eleven kan bli bättre på att uppskatta hur man använder sin lektionstid genom att läraren använder http://www.online-stopwatch.com/

Notera att boken är inköpt och finns att låna på expeditionen

a1

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s